Harjoituksen suunnittelija: Antti Rautava
Päivitetty: 24.1.2022
Julkaistu: 21.5.2021
Liikenneonnettomuuspaikalla toimiminen
Ensimmäinen yksikkö, ensitoimet kohteessa. (Ladattava tiedosto tulossa.)
Tykkää harjoituksesta
Perustaso:
Ydintaso:
Erikoistaso:
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Henkilömäärä:
Harjoituksen kesto:
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
6 - 10
60 min
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
Perustaso:
Kyllä
Ydintaso:
Kyllä
Erikoistaso:
Kyllä
Henkilömäärä:
6 - 10
Harjoituksen kesto:
60 min
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
AVAINSANAT:
ensiraportti, liikenneonnettomuus, työturvallisuus, viestintä
Osaamistavoitteet
Perustaso
Ydintaso
Erikoistaso
- kuvailla liikenneonnettomuuspelastamisen vaarat ja riskit
- kertoa yksikön henkilöstön perustehtävät liikenneonnettomuuspelastamisessa
- suoriutua liikenneonnettomuuspaikalla tehtävistään työturvallisuus huomioiden
- suoriutua sammutusparin ensitoimiin liittyvistä perustehtävistä liikenneonnettomuuspelastamisessa
- osaa huomioida ja raportoida altistuneet
- varmistaa turvalliset toimintatavat liikenneonnettomuuspelastamisessa
- suoriutua viestinnästä muiden yksiköiden kanssa
- johtaa yksikkönsä toimintaa
Perustaso
- kuvailla liikenneonnettomuuspelastamisen vaarat ja riskit
- kertoa yksikön henkilöstön perustehtävät liikenneonnettomuuspelastamisessa
Ydintaso
- suoriutua liikenneonnettomuuspaikalla tehtävistään työturvallisuus huomioiden
- suoriutua sammutusparin ensitoimiin liittyvistä perustehtävistä liikenneonnettomuuspelastamisessa
- osaa huomioida ja raportoida altistuneet
Erikoistaso
- varmistaa turvalliset toimintatavat liikenneonnettomuuspelastamisessa
- suoriutua viestinnästä muiden yksiköiden kanssa
- johtaa yksikkönsä toimintaa
Viikkoharjoituksen valmistelu
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
Viikko ennen harjoitusta
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- Harjoituspaikan valinta
- Varmista onnettomuusauton saatavuus.
- Sovi maalihenkilö onnettomuusautoon
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
Viikko ennen harjoitusta
- Harjoituspaikan valinta
- Varmista onnettomuusauton saatavuus.
- Sovi maalihenkilö onnettomuusautoon
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Harjoituksen aikataulutus
Vaihe
Kesto
Sisältö
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
4 min
Sisältö
Oppitunti
Harjoitustunti
35 min
Lopetus
Yhteenveto
5 min
Oppimiskeskustelu
12 min
Lopetus
4 min
Yhteensä
60 min
Harjoituksen aikataulutus
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
Kesto
4 min
Sisältö
Sisältö
Oppitunti
Kesto
Sisältö
Sisältö
Harjoitustunti
Kesto
35 min
Sisältö
Lopetus
Yhteenveto
Kesto
5 min
Sisältö
Lopetus
Oppimiskeskustelu
Kesto
12 min
Sisältö
Lopetus
Lopetus
Kesto
4 min
Sisältö
Yhteensä
60 min
Varusteet
Kouluttajien varustus
Osallistujien varustus
Tarvittava kalusto
- Pelastusyksikkö ja onnettomuusajoneuvo (esim. miehistöauto).
Varusteet
Kouluttajien varustus
Osallistujien varustus
Tarvittava kalusto
- Pelastusyksikkö ja onnettomuusajoneuvo (esim. miehistöauto).
Turvallisuus
Riskiarvio
Turvajärjestelyt
Turvallisuus
Riskiarvio
Turvajärjestelyt
Harjoituksen kulku
Aloitus
Motivointi
Osaamistavoitteet
Pelastusyksikön työturvallinen ja nopea työskentely tieliikenneonnettomuudessa kuuluu perusosaamiseen. Ensitoimilla on merkitystä omaan ja muiden turvallisuuteen sekä sillä edesautetaan altistuneen selviytymistä onnettomuustilanteessa. Altistuneen vammojen ymmärtäminen ja niiden arviointi sekä omien toimenpiteiden hallinta on tärkeää liikenneonnettomuuksissa. Yksikön välinen täsmällinen viestintä helpottaa tilannepaikan johtamista.
Osaamistavoitteet
- kuvattu yllä.
Käytännön harjoituksen kulku
Case
Liikenneonnettomuuspaikalla toimiminen
Auto ajanut lyhtypylvääseen noin 50 km/h. Kuljettaja istuu autossa ja valittaa niskaa. Turvatyyny ei ole lauennut. Lyhtypylväs uhkaa kaatua. Ajoneuvosta valuu nestettä tielle.
Matkalla paikalle jokaisella henkilökohtainen varustus, heijastinliivi ja valaisin (pimeän/hämärän aikana), VIRVE.
Kerrotaan reitti, lisätiedot/muut yksiköt, mahdollinen esikäsky yksikölle.
Perustason osallistuja tekee seuraavat tehtävät ohjatusti/autettuna.
Kohteeseen saapuminen
- Ajoneuvon paikka ja sijoitus
- Oman työturvallisuuden arviointi: ei vaaraa muulta liikenteeltä, ei liikenteenohjausta, lyhtypylväs?
- Tiedustelu, käskytys
Huomioi ajoneuvon käyttövoima ja suunnittele toiminta sen mukaan.
Toiminta kohteessa
- Syttymisen estäminen: käsisammutin/työjohtoselvitys (virrattomaksi tekeminen harkinnan ja esitoimien mukaan).
- Altistuneen kuljettajan rauhoittelu, niskan tukeminen (sitoo yhden henkilön), lämpöhukan esto. Seuraavaksi tilannetiedot yksikönjohtajalle.
- Laukeamaton turvatyyny; turvatyynysuojan asentaminen.
- Nestevuodon selvitys ja toimenpiteet: jäähdytysneste, ei välittömiä toimia.
- Miten toimitaan lyhtypylvään suhteen?
Ryhmänjohtajan viestintä tilannepaikanjohtajalle, viestintä muille yksiköille.
Ydintason osallistuja tekee edellä mainitut tehtävät itsenäisesti, ryhmänjohtajan käskystä.
Erikoistason osallistuja tekee edellä mainitut tehtävät itsenäisesti, ryhmänjohtajan käskystä ja pystyy toimimaan ryhmänjohtajana ja käskyttämään muita tarvittavalla tavalla.
Lopetus
Yhteenveto
Oppimiskeskustelu
Lopetus
Oma turvallisuus ja lisävahinkojen estäminen on ensimmäinen huolehdittava asia onnettomuuspaikalla. Tilanteesta riippuen muun liikenteen pysäyttäminen tai ohjaus voi olla ensimmäinen tehtävä kohteessa.
Pelastustyö voidaan aloittaa vasta kun se on turvallista. Tässä harjoituksessa keskityttiin pelastusyksikön perustehtäviin liikenneonnettomuustilanteessa.
Tilannearvio ja johtaminen on tärkeää, jonka merkitys kasvaa vilkasliikenteisillä teillä ja laajemmissa onnettomuuksissa. Suurin uhka: luo painopiste.
Kuvaileva kierros
-
- Mistä oli kysymys? Minkälainen tilanne? EI TOIMINNAN ANALYYSIÄ!
- Pyydä lyhyet kommentit suorittajilta tai kerro itse
Analyyttinen vaihe
Osallistuja esittää ensin yhden asian missä onnistuttiin ja yhden kehitettävän asian. Käytä apuna kysymyksiä:
- Mikä edesauttoi onnistumista ja mikä myötävaikutti siihen, ettei onnistuttu.
- Minkä tekemistä aiot jatkaa/toistaa työelämässä?
- Minkä tekemistä et jatka, mitä muutat ja miksi? Kuinka toimit jatkossa?
Miten hyödynnät työelämässä?
Älä hyväksy abstraktia, vaadi konkreettinen asia!!
-
- Yleensä vain suorittajat, ei jäädä keskustelemaan ja analysoimaan!
Mitä tieliikennepelastamisen koulutusta jatkossa? Kiitos & positiivinen fiilis!
Lopetus
Yhteenveto
Oma turvallisuus ja lisävahinkojen estäminen on ensimmäinen huolehdittava asia onnettomuuspaikalla. Tilanteesta riippuen muun liikenteen pysäyttäminen tai ohjaus voi olla ensimmäinen tehtävä kohteessa.
Pelastustyö voidaan aloittaa vasta kun se on turvallista. Tässä harjoituksessa keskityttiin pelastusyksikön perustehtäviin liikenneonnettomuustilanteessa.
Tilannearvio ja johtaminen on tärkeää, jonka merkitys kasvaa vilkasliikenteisillä teillä ja laajemmissa onnettomuuksissa. Suurin uhka: luo painopiste.
Oppimiskeskustelu
Kuvaileva kierros
-
- Mistä oli kysymys? Minkälainen tilanne? EI TOIMINNAN ANALYYSIÄ!
- Pyydä lyhyet kommentit suorittajilta tai kerro itse
Analyyttinen vaihe
Osallistuja esittää ensin yhden asian missä onnistuttiin ja yhden kehitettävän asian. Käytä apuna kysymyksiä:
- Mikä edesauttoi onnistumista ja mikä myötävaikutti siihen, ettei onnistuttu.
- Minkä tekemistä aiot jatkaa/toistaa työelämässä?
- Minkä tekemistä et jatka, mitä muutat ja miksi? Kuinka toimit jatkossa?
Miten hyödynnät työelämässä?
Älä hyväksy abstraktia, vaadi konkreettinen asia!!
-
- Yleensä vain suorittajat, ei jäädä keskustelemaan ja analysoimaan!
Lopetus
Mitä tieliikennepelastamisen koulutusta jatkossa? Kiitos & positiivinen fiilis!