Harjoituksen suunnittelija: Severi Uurasmaa
Päivitetty: 24.1.2022
Julkaistu: 27.6.2021
Liikenneonnettomuuspaikan turvallisuus
Onnettomuuspaikan turvallisuus, suoja-autotoiminta ja liikenteenohjaus (Ladattava tiedosto tulossa.)
Tykkää harjoituksesta
Perustaso:
Ydintaso:
Erikoistaso:
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Henkilömäärä:
Harjoituksen kesto:
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
Ei määritelty
70 min
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
Perustaso:
Kyllä
Ydintaso:
Kyllä
Erikoistaso:
Kyllä
Henkilömäärä:
Ei määritelty
Harjoituksen kesto:
70 min
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
AVAINSANAT:
ensiarvio, liikenteenohjaus, suoja-autotoiminta, tieliikennepelastaminen, työturvallisuus
Osaamistavoitteet
Perustaso
Ydintaso
Erikoistaso
- Luettelee onnettomuuspaikan turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
- Tunnistaa riskitekijöitä onnettomuuspaikalla.
- Antaa esimerkkejä toimenpiteistä, jolla onnettomuuspaikan riskejä poistetaan/pienennetään.
- Suorittaa itsenäisesti käsketyt toimenpiteet onnettomuuspaikan turvallisuuden parantamiseksi.
- Kuvailee, kuinka liikenteenohjaus toteutetaan erilaisilla tiealueilla.
- Valitsee oikeat välineet liikenteenohjaukseen ja onnettomuuspaikan rajaukseen.
- Suoriutuu yksikön oman ajoneuvon käyttämisestä apuna.
- Arvioi onnettomuuspaikan riskitekijät.
- Antaa käskyjä riskitekijöiden poistamiseksi/vähentämiseksi.
- Tuottaa pelastustoiminnan johtajalle tilannetietoa onnettomuuspaikalta.
Perustaso
- Luettelee onnettomuuspaikan turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
- Tunnistaa riskitekijöitä onnettomuuspaikalla.
- Antaa esimerkkejä toimenpiteistä, jolla onnettomuuspaikan riskejä poistetaan/pienennetään.
Ydintaso
- Suorittaa itsenäisesti käsketyt toimenpiteet onnettomuuspaikan turvallisuuden parantamiseksi.
- Kuvailee, kuinka liikenteenohjaus toteutetaan erilaisilla tiealueilla.
- Valitsee oikeat välineet liikenteenohjaukseen ja onnettomuuspaikan rajaukseen.
- Suoriutuu yksikön oman ajoneuvon käyttämisestä apuna.
Erikoistaso
- Arvioi onnettomuuspaikan riskitekijät.
- Antaa käskyjä riskitekijöiden poistamiseksi/vähentämiseksi.
- Tuottaa pelastustoiminnan johtajalle tilannetietoa onnettomuuspaikalta.
Viikkoharjoituksen valmistelu
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
Viikko ennen harjoitusta
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- Valitaan harjoitukseen sopiva paikka:
- Iso piha-alue, johon esimerkiksi spraymaalilla tai kalkilla tehdään tien kaistat.
- Rauhallinen teollisuusalueen sivukatu, jonka sulkemiseen harjoitusta varten saadaan lupa.
- Huolehdi, että käytössä on jokin onnettomuusautoa markkeeraava ajoneuvo. Tämä auto voi olla mikä vaan ajoneuvo, koska siihen ei kosketa harjoituksessa.
- Tee tarvittavat merkinnät harjoituspaikalle.
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
- Oppitunti aiheesta liikenteen ohjaus ja suoja-autotoiminta
- Alueelliset toiminta-ohjeet osattava, esim HIKLU-toimintaohjekortti ”TYÖTURVALLISUUS TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA”.
- Käytössä olevan kaluston on oltava tuttua tai siihen on tutustuttava etukäteen.
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
- Valitaan harjoitukseen sopiva paikka:
- Iso piha-alue, johon esimerkiksi spraymaalilla tai kalkilla tehdään tien kaistat.
- Rauhallinen teollisuusalueen sivukatu, jonka sulkemiseen harjoitusta varten saadaan lupa.
Viikko ennen harjoitusta
- Huolehdi, että käytössä on jokin onnettomuusautoa markkeeraava ajoneuvo. Tämä auto voi olla mikä vaan ajoneuvo, koska siihen ei kosketa harjoituksessa.
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- Tee tarvittavat merkinnät harjoituspaikalle.
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
- Oppitunti aiheesta liikenteen ohjaus ja suoja-autotoiminta
- Alueelliset toiminta-ohjeet osattava, esim HIKLU-toimintaohjekortti ”TYÖTURVALLISUUS TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA”.
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
- Käytössä olevan kaluston on oltava tuttua tai siihen on tutustuttava etukäteen.
Harjoituksen aikataulutus
Vaihe
Kesto
Sisältö
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
5 min
Sisältö
Oppitunti
10 min
Harjoitustunti
25 min
Lopetus
Yhteenveto
Oppimiskeskustelu
20 min
Lopetus
10 min
Yhteensä
70 min
Harjoituksen aikataulutus
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
Kesto
5 min
Sisältö
Sisältö
Oppitunti
Kesto
10 min
Sisältö
Sisältö
Harjoitustunti
Kesto
25 min
Sisältö
Lopetus
Yhteenveto
Kesto
Sisältö
Lopetus
Oppimiskeskustelu
Kesto
20 min
Sisältö
Lopetus
Lopetus
Kesto
10 min
Sisältö
Yhteensä
70 min
Varusteet
Kouluttajien varustus
Osallistujien varustus
Tarvittava kalusto
- Oppituntia varten tila, tietokone ja näyttöruutu tai valkokangas ja videotykki. Oppitunnin PowerPoint-materiaali: liikennepelastamisen työturvallisuus
- Pelastusyksikkö
- Säiliöyksikkö / mikä vain raskas yksikkö suoja-autoksi
- Miehistöauto tms. johtoyksiköksi/ambulanssiksi /poliisin ajoneuvoksi
Varusteet
Kouluttajien varustus
Osallistujien varustus
Tarvittava kalusto
- Oppituntia varten tila, tietokone ja näyttöruutu tai valkokangas ja videotykki. Oppitunnin PowerPoint-materiaali: liikennepelastamisen työturvallisuus
- Pelastusyksikkö
- Säiliöyksikkö / mikä vain raskas yksikkö suoja-autoksi
- Miehistöauto tms. johtoyksiköksi/ambulanssiksi /poliisin ajoneuvoksi
Turvallisuus
Riskiarvio
Turvajärjestelyt
Turvallisuus
Riskiarvio
Turvajärjestelyt
Harjoituksen kulku
Aloitus
Motivointi
Osaamistavoitteet
Kerrotaan esimerkkejä oman paloaseman yksiköiden ollessa onnettomuuspaikoilla tapahtuneista läheltä piti -tilanteista tai lisäonnettomuuksista. Painotetaan, että tarkoitus ei ole etsiä syyllisiä, vaan oppia käytännössä opituista asioista, jotta jokainen pelastushenkilökuntaan kuuluva pääsisi tulevaisuudessakin onnettomuuspaikalta ehjänä kotiin.
Osaamistavoitteet
Työturvallinen työskentely liikenneonnettomuuspaikalla.
Käytännön harjoituksen kulku
Case
Matkalla onnettomuuspaikalle tehtävät toimet
- Pukee paloasun(tai kevytasun) ja kypärän lisäksi myös heijastinliivin päälleen.
- Pimeän aikaan ottaa henkilökohtaiseen varustukseen myös valaisimen.
- Ottaa henk.koht varustukseen VIRVE-radion ja valitsee siihen annetun puheryhmän sekä asettaa kaiuttimen päälle ja säätää sopivan äänenvoimakkuuden.
- Kuljettaja lähestyy onnettomuuspaikkaa paikallistuntemusta hyödyntäen parhaimmaksi katsomaansa reittiä.
- Ryhmänjohtaja antaa pelastustoimen johtajalle aika-arvion kohteeseen saapumisesta.
- Ryhmänjohtaja antaa ryhmälle esikäskyn matkan aikana, jos kohteessa odottava tehtävä on jo tiedossa (tässä harjoituksessa toteutetaan vain omaa toimintaa suojaavat tehtävät).
- Kuljettaja/ryhmänjohtaja selvittää onnettomuuspaikan tarkan sijainnin (huomioi ajosuunnat/rampit ym.).
- Ohjeistaa ryhmänsä/parinsa huolehtimaan oikeanlaiset suojavarusteet päälle ja tarpeellinen kalusto mukaan (valaisin, VIRVE ym.).
Harjoite
Onnettomuuspaikalle saapuminen (ensimmäinen yksikkö).
- Käskyn saadessaan pysäyttää liikenteen turvallisesti liikenteenohjaajan pysäytysmerkkiä käyttäen.
- Kuljettajana toimiessa sijoittaa auton niin, että se suojaa pelastushenkilöstöä muulta liikenteeltä.
- Kuljettajana toimiessa kytkee mahdollisesti pelastusyksiköstä löytyvät liikenteenohjausvalot päälle.
- Ryhmänjohtaja antaa tilanneilmoituksen pelastustoiminnan johtajalle/ tarvittaessa muille paikalle tuleville viranomaisille (keskitytään tässä harjoituksessa liikenteenohjaukseen ja muihin riskitekijöihin onnettomuuspaikalla, esim. tulipalon vaara, vaaralliset aineet, sähkölinjat, liukkaus).
- Ryhmänjohtaja arvioi liikenteenohjauksen/ liikenteenpysäytyksen tarpeen ja määrää toimet.
Harjoite
Suojayksikön sijoitus
- Saadun käskyn perusteella onnettomuusalue rajataan liikenteenohjauskeiloilla niin, että suojayksiköltä lähtien keilat laitetaan suljettavan kaistan ja liikennöitävän kaistan väliin. Keiloituksen tulee jatkua onnettomuuspaikan ohi niin pitkälle, että viimeinenkin ambulanssi jää keilojen suojaamalle alueelle. Jos mahdollista, niin ohikulkeva kaista ohjataan hieman asvaltoidun pientareen puolelle, jotta työskentelyalue on isompi.
- Kuljettaja ajaa raskaan ajoneuvon suoja-autoksi hänelle määrättyyn paikkaan. Suoja-auto sijoitetaan suljetulle kaistalle onnettomuuspaikkaa ennen, kaupungissa joitain kymmeniä metrejä ja maantiellä/moottoritiellä 100-150 metriä ennen onnettomuuspaikkaa.
- Käytetään ajoneuvosta löytyviä liikenteenohjausvaloja sekä nostetaan esimerkiksi sinivilkulla varustettu valomasto ylös.
- Keilojen näkymistä pimeällä voi tehostaa led-valokiekoilla.
- Antaa määräyksen yksikön oikeasta sijoituspaikasta.
Harjoite
Onnettomuuspaikalla tehtäviä omaa toimintaa suojaavia toimia
- Syttymisen estämisen järjestäminen (sammutin tai työjohto/vaahtoselvitys) saadun käskyn mukaan ohjatusti.
- Onnettomuusalueen valaiseminen ajoneuvojen valomastoilla ja siirrettävillä valoilla. Huomioitava, etteivät valot häikäise liiaksi ohi kulkevaa liikennettä.
- Riskin huomioiminen ja havaittujen riskien arvioiminen sekä tarvittaessa niihin puuttuminen. (Tässä esimerkiksi kouluttaja voi kuvailla sanallisesti onnettomuuspaikan olosuhteet tai ryhmänjohtajalle voidaan antaa kuva, jonka perusteella hän tekee tarpeelliset toimet).
- Valvoa, ettei pelastushenkilöstö kulje ”ei suojatulla alueella”.
- Ohjeistaa kevyet yksiköt (johtoyksikkö, ambulanssi, poliisi) sijoittumaan onnettomuuspaikan ohitse suojatulle/rajatulle alueelle.
Harjoite
Liikenteenohjaus onnettomuuspaikan ohi kaksikaistaisella tiellä
Perustaso:
- Liikenteenohjaajan tarvitseman välineistön valitseminen (huomioliivi, kypärä, liikenteenohjaajan pysäytymerkki, VIRVE).
- Pysäyttää liikenteen tien sivusta alkaen ja ensimmäisen auton pysähdyttyä siirtyy tien keskilinjaan, jotta myös takana tulevat havaitsevat pysähtymismerkin.
- Kommunikoi toisessa päässä olevan liikenteenohjaajan kanssa ja sopii vuorotellen ajoneuvojen päästämisestä.
- Päästetyn jonon viimeiset ajoneuvot ilmoitetaan ja toinen pää toistaa ne, jotta vältytään kolareilta.
- Ohjeistaa liikenteenohjaus järjestelyt tiealueen ja paikallisten olosuhteiden mukaan.
- Ryhmänjohtaja määrää liikenteenohjaukseen oman puheryhmän.
Lopetus
Yhteenveto
Oppimiskeskustelu
Lopetus
Kerrataan harjoituksen kulku. Korosta turvallista työskentelyä ja ryhmän saumatonta yhdessä työskentelyä huomioiden jokaisen tehtävän.
Kuvaileva kierros
-
- Mistä oli kysymys? Minkälainen tilanne? EI TOIMINNAN ANALYYSIÄ!
- Pyydä lyhyet kommentit suorittajilta tai kerro itse
Analyyttinen vaihe
Osallistuja esittää ensin yhden asian missä onnistuttiin ja yhden kehitettävän asian. Käytä apuna kysymyksiä:
- Mikä edesauttoi onnistumista ja mikä myötävaikutti siihen, ettei onnistuttu.
- Minkä tekemistä aiot jatkaa/toistaa työelämässä?
- Minkä tekemistä et jatka, mitä muutat ja miksi? Kuinka toimit jatkossa?
Miten hyödynnät työelämässä?
Älä hyväksy abstraktia, vaadi konkreettinen asia!!
-
- Yleensä vain suorittajat, ei jäädä keskustelemaan ja analysoimaan!
Palaute harjoituksesta. Mitä tieliikennepelastamisen koulutusta jatkossa? Kiitokset ja positiivinen fiilis!
Lopetus
Yhteenveto
Kerrataan harjoituksen kulku. Korosta turvallista työskentelyä ja ryhmän saumatonta yhdessä työskentelyä huomioiden jokaisen tehtävän.
Oppimiskeskustelu
Kuvaileva kierros
-
- Mistä oli kysymys? Minkälainen tilanne? EI TOIMINNAN ANALYYSIÄ!
- Pyydä lyhyet kommentit suorittajilta tai kerro itse
Analyyttinen vaihe
Osallistuja esittää ensin yhden asian missä onnistuttiin ja yhden kehitettävän asian. Käytä apuna kysymyksiä:
- Mikä edesauttoi onnistumista ja mikä myötävaikutti siihen, ettei onnistuttu.
- Minkä tekemistä aiot jatkaa/toistaa työelämässä?
- Minkä tekemistä et jatka, mitä muutat ja miksi? Kuinka toimit jatkossa?
Miten hyödynnät työelämässä?
Älä hyväksy abstraktia, vaadi konkreettinen asia!!
-
- Yleensä vain suorittajat, ei jäädä keskustelemaan ja analysoimaan!
Lopetus
Palaute harjoituksesta. Mitä tieliikennepelastamisen koulutusta jatkossa? Kiitokset ja positiivinen fiilis!
Lisätietoa
Harjoitukseen liittyviä tietoja
Harjoitukseen liittyviä linkkejä
- liikennepelastamisen työturvallisuus (PowerPoint-esitys)