Harjoituksen suunnittelija: Lotta Kymäläinen ja Eini Ylitalo

Päivitetty: 15.8.2023

Julkaistu: 20.6.2023

Eksyksissä: kartanluku ja toimiminen eksymistilanteessa

harjoitellaan kartanlukua ja toimintaa eksymistilanteissa

1

Tykkää harjoituksesta

Perustaso:

Ydintaso:

Erikoistaso:

Kyllä

Ei

Ei

Henkilömäärä:

Harjoituksen kesto:

Ketkä harjoittelevat yhdessä:

Ei määritelty

120 min

Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus

Perustaso:

Kyllä

Ydintaso:

Ei

Erikoistaso:

Ei

Henkilömäärä:

Ei määritelty

Harjoituksen kesto:

120 min

Ketkä harjoittelevat yhdessä:

Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus

AVAINSANAT:

eksyminen, kartanluku, karttamerkit, palokuntanuoret

Osaamistavoitteet

Perustaso

Ydintaso

Erikoistaso

  • osaa toimia eksymistilanteessa
  • osaa tunnistaa ja löytää karttamerkkejä kartasta

Perustaso

  • osaa toimia eksymistilanteessa
  • osaa tunnistaa ja löytää karttamerkkejä kartasta

Ydintaso

Erikoistaso

Viikkoharjoituksen valmistelu​

Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon

Kuukausi ennen harjoitusta​

Viikko ennen harjoitusta

Harjoituspäivänä ennen harjoitusta

  • varmista, ettei harjoitustilaa ole varattu muuhun käyttöön
  • etsi karttoja karttamerkkiharjoitusta varten
  • etsi pillejä ja taskulamppuja valmiiksi
  • varaa kartat
  • laita tietokoneelta karttamerkki-esitys valmiiksi

Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta

Ennakkotehtävät​

Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta​

Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon

Kuukausi ennen harjoitusta​

  • varmista, ettei harjoitustilaa ole varattu muuhun käyttöön

Viikko ennen harjoitusta

  • etsi karttoja karttamerkkiharjoitusta varten

Harjoituspäivänä ennen harjoitusta

  • etsi pillejä ja taskulamppuja valmiiksi
  • varaa kartat
  • laita tietokoneelta karttamerkki-esitys valmiiksi

Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta

Ennakkotehtävät​

Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta​

Harjoituksen aikataulutus

Vaihe

Kesto

Sisältö

Aloitus

Alkumotivointi ja aloitus


5 min


Nimenhuuto ja päivän aiheen kertominen

Sisältö

Oppitunti


15 min


Teoria: mietitään eksymistilanteessa toimimista keskustellen – keskustellaan nuorten kanssa eksymisestä: Onko kukaan ollut eksyksissä ja miten silloin voisi toimia. Kerrotaan nuorille, kun on eksyksissä, on hyvä näkyä ja kuulua. Mietitään nuorten kanssa yhdessä, miten he voisivat näkyä metsässä (Heijastimet, jättää erilaisia merkkejä metsään yms.) ja miten saada muut kuulemaan hänet (pilli, kivien yhteen hakkaaminen yms.). Lisäksi mietitään nuorten kanssa, miten he voisivat suojata itsensä kylmältä ja esim. sateelta (majan rakentaminen).

Harjoitustunti

70 min

harjoittelu ryhmissä: kuuluminen, kartanluku, morsetus. Jaetaan nuoret kolmeen eri ryhmään ja jokainen ryhmä käy jokaisen pisteen suorittamassa. 1. Kuulu (pihalla) – Jaetaan ryhmä kahtia, toiset menevät piiloon ja toiset etsivät. Ensin leikitään aivan normaaleilla säännöillä piilosta. – Tämän jälkeen samat etsijät ja piiloutujat jatkavat, tällä kertaa piiloon menijöille annetaan vain pilli mukaan. Kun he ovat piilossa heidän tulee puhaltaa koko ajan pillillä äänimerkkejä. – Kysytään nuorilta huomasivatko he näissä kahdessa piiloutumistavassa eroja. – Jos aikaa jää, etsijät menevät vuorostaan piiloon. 2. Kartanluku (luokkahuone) – Annetaan nuorille kartta ja liite, jossa on karttamerkinnät. Pyydetään nuoria etsimään kartasta eri asioita (Pelto, rakennus, tie jne.) 3. Morsetus (Hallin puolella) – Jaetaan ryhmä kahtia. Kerrotaan ja näytetään, miten taskulampulla voidaan morsettaa. (3 lyhyttä, 3 pitkää, 3 lyhyttä) – Kummallekin ryhmälle annetaan taskulamput ja he menevät eri puolille hallia. – Tämän jälkeen he vuorotellen morsettava toisilleen, jokainen saa kokeilla. – Mietitään nuorten kanssa näkyikö toisten morsetus hyvin ja voisiko siitä olla apua.

Lopetus

Yhteenveto


20 min


Pyydetään nuoret järjestäytymään omiin ryhmiin ulos. Jokaisella ryhmällä on oma puu, joka heidän pitää koristella. Puu pitää koristella taskuista ja luonnosta löytyvillä esineillä/tavaroilla.  Nuorten tulisi muistaa itsenäisesti tässä vaiheessa, etteivät he koristele puuta omalla takillaan paleltumisriskin vuoksi. Kun nuoret ovat koristelleet puut niin he saavat sen jälkeen kierrellä katsomassa toisten ryhmien puita.

Oppimiskeskustelu

Lopetus

10 min

 Viedään tavarat omille paikoilleen ja huolehditaan käsien pesu  nuoret antavat palautteen palautekorteilla

Yhteensä

120 min

Harjoituksen aikataulutus

Aloitus

Alkumotivointi ja aloitus

Kesto

5 min

Sisältö

Nimenhuuto ja päivän aiheen kertominen

Sisältö

Oppitunti

Kesto

15 min

Sisältö

Teoria: mietitään eksymistilanteessa toimimista keskustellen – keskustellaan nuorten kanssa eksymisestä: Onko kukaan ollut eksyksissä ja miten silloin voisi toimia. Kerrotaan nuorille, kun on eksyksissä, on hyvä näkyä ja kuulua. Mietitään nuorten kanssa yhdessä, miten he voisivat näkyä metsässä (Heijastimet, jättää erilaisia merkkejä metsään yms.) ja miten saada muut kuulemaan hänet (pilli, kivien yhteen hakkaaminen yms.). Lisäksi mietitään nuorten kanssa, miten he voisivat suojata itsensä kylmältä ja esim. sateelta (majan rakentaminen).

Sisältö

Harjoitustunti

Kesto

70 min

Sisältö

harjoittelu ryhmissä: kuuluminen, kartanluku, morsetus. Jaetaan nuoret kolmeen eri ryhmään ja jokainen ryhmä käy jokaisen pisteen suorittamassa. 1. Kuulu (pihalla) – Jaetaan ryhmä kahtia, toiset menevät piiloon ja toiset etsivät. Ensin leikitään aivan normaaleilla säännöillä piilosta. – Tämän jälkeen samat etsijät ja piiloutujat jatkavat, tällä kertaa piiloon menijöille annetaan vain pilli mukaan. Kun he ovat piilossa heidän tulee puhaltaa koko ajan pillillä äänimerkkejä. – Kysytään nuorilta huomasivatko he näissä kahdessa piiloutumistavassa eroja. – Jos aikaa jää, etsijät menevät vuorostaan piiloon. 2. Kartanluku (luokkahuone) – Annetaan nuorille kartta ja liite, jossa on karttamerkinnät. Pyydetään nuoria etsimään kartasta eri asioita (Pelto, rakennus, tie jne.) 3. Morsetus (Hallin puolella) – Jaetaan ryhmä kahtia. Kerrotaan ja näytetään, miten taskulampulla voidaan morsettaa. (3 lyhyttä, 3 pitkää, 3 lyhyttä) – Kummallekin ryhmälle annetaan taskulamput ja he menevät eri puolille hallia. – Tämän jälkeen he vuorotellen morsettava toisilleen, jokainen saa kokeilla. – Mietitään nuorten kanssa näkyikö toisten morsetus hyvin ja voisiko siitä olla apua.

Lopetus

Yhteenveto

Kesto

20 min

Sisältö

Pyydetään nuoret järjestäytymään omiin ryhmiin ulos. Jokaisella ryhmällä on oma puu, joka heidän pitää koristella. Puu pitää koristella taskuista ja luonnosta löytyvillä esineillä/tavaroilla.  Nuorten tulisi muistaa itsenäisesti tässä vaiheessa, etteivät he koristele puuta omalla takillaan paleltumisriskin vuoksi. Kun nuoret ovat koristelleet puut niin he saavat sen jälkeen kierrellä katsomassa toisten ryhmien puita.

Lopetus

Oppimiskeskustelu

Kesto

Sisältö

Lopetus

Lopetus

Kesto

10 min

Sisältö

 Viedään tavarat omille paikoilleen ja huolehditaan käsien pesu  nuoret antavat palautteen palautekorteilla

Yhteensä

120 min

Varusteet

Kouluttajien varustus

Osallistujien varustus

Tarvittava kalusto

normaali vaatetus
normaali vaatetus
  • pilli/pillejä
  • karttoja
  • taskulamppuja
  • videotykki ja tietokone

Varusteet

Kouluttajien varustus

normaali vaatetus

Osallistujien varustus

normaali vaatetus

Tarvittava kalusto

  • pilli/pillejä
  • karttoja
  • taskulamppuja
  • videotykki ja tietokone

Turvallisuus

Riskiarvio

Turvajärjestelyt

piha-alueella liikkuminen
varmistetaan alueen turvallisuus, riittävä määrä kouluttajia paikalla

Turvallisuus

Riskiarvio

piha-alueella liikkuminen

Turvajärjestelyt

varmistetaan alueen turvallisuus, riittävä määrä kouluttajia paikalla

Harjoituksen kulku​

Aloitus

Motivointi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet

Käytännön harjoituksen kulku

Harjoite

Lopetus

Yhteenveto

Oppimiskeskustelu

Lopetus

Lopetus

Yhteenveto

Oppimiskeskustelu

Lopetus

Lisätietoa

Harjoitukseen liittyviä tietoja

Harjoitukseen liittyviä linkkejä

Harjoitukseen liittyviä tietoja

Harjoitukseen liittyviä linkkejä