Harjoituksen suunnittelija: Lotta Kymäläinen ja Eini Ylitalo
Päivitetty: 15.8.2023
Julkaistu: 20.6.2023
Eksyksissä: kartanluku ja toimiminen eksymistilanteessa
harjoitellaan kartanlukua ja toimintaa eksymistilanteissa
Tykkää harjoituksesta
Perustaso:
Ydintaso:
Erikoistaso:
Kyllä
Ei
Ei
Henkilömäärä:
Harjoituksen kesto:
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
Ei määritelty
120 min
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
Perustaso:
Kyllä
Ydintaso:
Ei
Erikoistaso:
Ei
Henkilömäärä:
Ei määritelty
Harjoituksen kesto:
120 min
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
AVAINSANAT:
eksyminen, kartanluku, karttamerkit, palokuntanuoret
Osaamistavoitteet
Perustaso
Ydintaso
Erikoistaso
- osaa toimia eksymistilanteessa
- osaa tunnistaa ja löytää karttamerkkejä kartasta
Perustaso
- osaa toimia eksymistilanteessa
- osaa tunnistaa ja löytää karttamerkkejä kartasta
Ydintaso
Erikoistaso
Viikkoharjoituksen valmistelu
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
Viikko ennen harjoitusta
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- varmista, ettei harjoitustilaa ole varattu muuhun käyttöön
- etsi karttoja karttamerkkiharjoitusta varten
- etsi pillejä ja taskulamppuja valmiiksi
- varaa kartat
- laita tietokoneelta karttamerkki-esitys valmiiksi
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
- varmista, ettei harjoitustilaa ole varattu muuhun käyttöön
Viikko ennen harjoitusta
- etsi karttoja karttamerkkiharjoitusta varten
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- etsi pillejä ja taskulamppuja valmiiksi
- varaa kartat
- laita tietokoneelta karttamerkki-esitys valmiiksi
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Harjoituksen aikataulutus
Vaihe
Kesto
Sisältö
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
5 min
Nimenhuuto ja päivän aiheen kertominen
Sisältö
Oppitunti
15 min
Teoria: mietitään eksymistilanteessa toimimista keskustellen – keskustellaan nuorten kanssa eksymisestä: Onko kukaan ollut eksyksissä ja miten silloin voisi toimia. Kerrotaan nuorille, kun on eksyksissä, on hyvä näkyä ja kuulua. Mietitään nuorten kanssa yhdessä, miten he voisivat näkyä metsässä (Heijastimet, jättää erilaisia merkkejä metsään yms.) ja miten saada muut kuulemaan hänet (pilli, kivien yhteen hakkaaminen yms.). Lisäksi mietitään nuorten kanssa, miten he voisivat suojata itsensä kylmältä ja esim. sateelta (majan rakentaminen).
Harjoitustunti
70 min
harjoittelu ryhmissä: kuuluminen, kartanluku, morsetus. Jaetaan nuoret kolmeen eri ryhmään ja jokainen ryhmä käy jokaisen pisteen suorittamassa. 1. Kuulu (pihalla) – Jaetaan ryhmä kahtia, toiset menevät piiloon ja toiset etsivät. Ensin leikitään aivan normaaleilla säännöillä piilosta. – Tämän jälkeen samat etsijät ja piiloutujat jatkavat, tällä kertaa piiloon menijöille annetaan vain pilli mukaan. Kun he ovat piilossa heidän tulee puhaltaa koko ajan pillillä äänimerkkejä. – Kysytään nuorilta huomasivatko he näissä kahdessa piiloutumistavassa eroja. – Jos aikaa jää, etsijät menevät vuorostaan piiloon. 2. Kartanluku (luokkahuone) – Annetaan nuorille kartta ja liite, jossa on karttamerkinnät. Pyydetään nuoria etsimään kartasta eri asioita (Pelto, rakennus, tie jne.) 3. Morsetus (Hallin puolella) – Jaetaan ryhmä kahtia. Kerrotaan ja näytetään, miten taskulampulla voidaan morsettaa. (3 lyhyttä, 3 pitkää, 3 lyhyttä) – Kummallekin ryhmälle annetaan taskulamput ja he menevät eri puolille hallia. – Tämän jälkeen he vuorotellen morsettava toisilleen, jokainen saa kokeilla. – Mietitään nuorten kanssa näkyikö toisten morsetus hyvin ja voisiko siitä olla apua.
Lopetus
Yhteenveto
20 min
Pyydetään nuoret järjestäytymään omiin ryhmiin ulos. Jokaisella ryhmällä on oma puu, joka heidän pitää koristella. Puu pitää koristella taskuista ja luonnosta löytyvillä esineillä/tavaroilla. Nuorten tulisi muistaa itsenäisesti tässä vaiheessa, etteivät he koristele puuta omalla takillaan paleltumisriskin vuoksi. Kun nuoret ovat koristelleet puut niin he saavat sen jälkeen kierrellä katsomassa toisten ryhmien puita.
Oppimiskeskustelu
Lopetus
10 min
Viedään tavarat omille paikoilleen ja huolehditaan käsien pesu nuoret antavat palautteen palautekorteilla
Yhteensä
120 min
Harjoituksen aikataulutus
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
Kesto
5 min
Sisältö
Nimenhuuto ja päivän aiheen kertominen
Sisältö
Oppitunti
Kesto
15 min
Sisältö
Teoria: mietitään eksymistilanteessa toimimista keskustellen – keskustellaan nuorten kanssa eksymisestä: Onko kukaan ollut eksyksissä ja miten silloin voisi toimia. Kerrotaan nuorille, kun on eksyksissä, on hyvä näkyä ja kuulua. Mietitään nuorten kanssa yhdessä, miten he voisivat näkyä metsässä (Heijastimet, jättää erilaisia merkkejä metsään yms.) ja miten saada muut kuulemaan hänet (pilli, kivien yhteen hakkaaminen yms.). Lisäksi mietitään nuorten kanssa, miten he voisivat suojata itsensä kylmältä ja esim. sateelta (majan rakentaminen).
Sisältö
Harjoitustunti
Kesto
70 min
Sisältö
harjoittelu ryhmissä: kuuluminen, kartanluku, morsetus. Jaetaan nuoret kolmeen eri ryhmään ja jokainen ryhmä käy jokaisen pisteen suorittamassa. 1. Kuulu (pihalla) – Jaetaan ryhmä kahtia, toiset menevät piiloon ja toiset etsivät. Ensin leikitään aivan normaaleilla säännöillä piilosta. – Tämän jälkeen samat etsijät ja piiloutujat jatkavat, tällä kertaa piiloon menijöille annetaan vain pilli mukaan. Kun he ovat piilossa heidän tulee puhaltaa koko ajan pillillä äänimerkkejä. – Kysytään nuorilta huomasivatko he näissä kahdessa piiloutumistavassa eroja. – Jos aikaa jää, etsijät menevät vuorostaan piiloon. 2. Kartanluku (luokkahuone) – Annetaan nuorille kartta ja liite, jossa on karttamerkinnät. Pyydetään nuoria etsimään kartasta eri asioita (Pelto, rakennus, tie jne.) 3. Morsetus (Hallin puolella) – Jaetaan ryhmä kahtia. Kerrotaan ja näytetään, miten taskulampulla voidaan morsettaa. (3 lyhyttä, 3 pitkää, 3 lyhyttä) – Kummallekin ryhmälle annetaan taskulamput ja he menevät eri puolille hallia. – Tämän jälkeen he vuorotellen morsettava toisilleen, jokainen saa kokeilla. – Mietitään nuorten kanssa näkyikö toisten morsetus hyvin ja voisiko siitä olla apua.
Lopetus
Yhteenveto
Kesto
20 min
Sisältö
Pyydetään nuoret järjestäytymään omiin ryhmiin ulos. Jokaisella ryhmällä on oma puu, joka heidän pitää koristella. Puu pitää koristella taskuista ja luonnosta löytyvillä esineillä/tavaroilla. Nuorten tulisi muistaa itsenäisesti tässä vaiheessa, etteivät he koristele puuta omalla takillaan paleltumisriskin vuoksi. Kun nuoret ovat koristelleet puut niin he saavat sen jälkeen kierrellä katsomassa toisten ryhmien puita.
Lopetus
Oppimiskeskustelu
Kesto
Sisältö
Lopetus
Lopetus
Kesto
10 min
Sisältö
Viedään tavarat omille paikoilleen ja huolehditaan käsien pesu nuoret antavat palautteen palautekorteilla
Yhteensä
120 min
Varusteet
Kouluttajien varustus
Osallistujien varustus
Tarvittava kalusto
normaali vaatetus
normaali vaatetus
- pilli/pillejä
- karttoja
- taskulamppuja
- videotykki ja tietokone
Varusteet
Kouluttajien varustus
normaali vaatetus
Osallistujien varustus
normaali vaatetus
Tarvittava kalusto
- pilli/pillejä
- karttoja
- taskulamppuja
- videotykki ja tietokone
Turvallisuus
Riskiarvio
Turvajärjestelyt
piha-alueella liikkuminen
varmistetaan alueen turvallisuus, riittävä määrä kouluttajia paikalla
Turvallisuus
Riskiarvio
piha-alueella liikkuminen
Turvajärjestelyt
varmistetaan alueen turvallisuus, riittävä määrä kouluttajia paikalla