Harjoituksen suunnittelija: Jyri Hämäläinen
Päivitetty: 24.1.2022
Julkaistu: 28.6.2021
Sortuman tukeminen ja lisävahingon estäminen
Sortuman tukeminen turvalliseksi työskentelylle ja lisävahingon estäminen
Tykkää harjoituksesta
Perustaso:
Ydintaso:
Erikoistaso:
Kyllä
Kyllä
Kyllä
Henkilömäärä:
Harjoituksen kesto:
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
11 - 15
120 min
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
Perustaso:
Kyllä
Ydintaso:
Kyllä
Erikoistaso:
Kyllä
Henkilömäärä:
11 - 15
Harjoituksen kesto:
120 min
Ketkä harjoittelevat yhdessä:
Kaikille tasoille yhtenäinen harjoitus
AVAINSANAT:
sortuma, tuenta
Osaamistavoitteet
Perustaso
Ydintaso
Erikoistaso
- nimetä kalustossa olevat tuentavälineet
- kuvailla tuentavälineiden eri käyttötarkoitukset
- käyttää eri tuentavälineitä tarkoituksenmukaisesti
- valita sopivan tuentavälineen tilanteen mukaan
- arvioida, miten tuenta olisi paras tehdä poikkeuksellisissa olosuhteissa
- soveltaa tilanteessa saatavilla olevien tuentavälineiden käyttöä
Perustaso
- nimetä kalustossa olevat tuentavälineet
- kuvailla tuentavälineiden eri käyttötarkoitukset
Ydintaso
- käyttää eri tuentavälineitä tarkoituksenmukaisesti
- valita sopivan tuentavälineen tilanteen mukaan
Erikoistaso
- arvioida, miten tuenta olisi paras tehdä poikkeuksellisissa olosuhteissa
- soveltaa tilanteessa saatavilla olevien tuentavälineiden käyttöä
Viikkoharjoituksen valmistelu
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
Viikko ennen harjoitusta
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- varaa puutavaraa ja nauloja
- varmista harjoituspaikka
- kertaa, mitä tukemisvälineitä on kalustossa
- kertaa tukemisen perusteet
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Kouluttajan muistilista: harjoituksen valmistelu ennakkoon
Kuukausi ennen harjoitusta
- varaa puutavaraa ja nauloja
Viikko ennen harjoitusta
- varmista harjoituspaikka
Harjoituspäivänä ennen harjoitusta
- kertaa, mitä tukemisvälineitä on kalustossa
- kertaa tukemisen perusteet
Osallistujien ennakkotehtävä tai vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Ennakkotehtävät
Vaadittava osaaminen ennen harjoitusta
Harjoituksen aikataulutus
Vaihe
Kesto
Sisältö
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
5 min
Paikalla olevien kirjaus. Aiheen alustus.
Sisältö
Oppitunti
30 min
Kaluston tuentavälineiden käyttöohje
Harjoitustunti
60 min
Tuentakaluston käsittely
Lopetus
Yhteenveto
5 min
Mitä tässä harjoituksessa tehtiin
Oppimiskeskustelu
10 min
Mitä ajatuksia harjoitus herätti
Lopetus
10 min
Kalusto kasaan ja lopetussanat
Yhteensä
120 min
Harjoituksen aikataulutus
Aloitus
Alkumotivointi ja aloitus
Kesto
5 min
Sisältö
Paikalla olevien kirjaus. Aiheen alustus.
Sisältö
Oppitunti
Kesto
30 min
Sisältö
Kaluston tuentavälineiden käyttöohje
Sisältö
Harjoitustunti
Kesto
60 min
Sisältö
Tuentakaluston käsittely
Lopetus
Yhteenveto
Kesto
5 min
Sisältö
Mitä tässä harjoituksessa tehtiin
Lopetus
Oppimiskeskustelu
Kesto
10 min
Sisältö
Mitä ajatuksia harjoitus herätti
Lopetus
Lopetus
Kesto
10 min
Sisältö
Kalusto kasaan ja lopetussanat
Yhteensä
120 min
Varusteet
Kouluttajien varustus
Osallistujien varustus
Tarvittava kalusto
Paloasu
Paloasu
- tuentavälineet
- puutavaraa
- nauloja
Varusteet
Kouluttajien varustus
Paloasu
Osallistujien varustus
Paloasu
Tarvittava kalusto
- tuentavälineet
- puutavaraa
- nauloja
Turvallisuus
Riskiarvio
Turvajärjestelyt
Tuentavälineen kaatuminen maahan. Tuentavälineen rikkoutuminen. Pidetään tuentaväline pystyssä ja varmistetaan se. Laudan putoaminen osallistujan päälle. Pään tai hartioiden vahingoittaminen. Pidetään kypärät päässä ja varmistetaan, että laudat eivät pääse putoamaan/kaatumaan.
Evy-valmius osallistujista ja kalusto autosta.
Turvallisuus
Riskiarvio
Tuentavälineen kaatuminen maahan. Tuentavälineen rikkoutuminen. Pidetään tuentaväline pystyssä ja varmistetaan se. Laudan putoaminen osallistujan päälle. Pään tai hartioiden vahingoittaminen. Pidetään kypärät päässä ja varmistetaan, että laudat eivät pääse putoamaan/kaatumaan.
Turvajärjestelyt
Evy-valmius osallistujista ja kalusto autosta.
Harjoituksen kulku
Aloitus
Motivointi
Osaamistavoitteet
Sortuma rakennuksessa. Ainoa reitti rakennuksen sisään on juuri se, missä sortuma on.
Osaamistavoitteet
Kerro osaamistavoitteet.
Käytännön harjoituksen kulku
Harjoite
Tuentavälineiden käytön kertaaminen/opettaminen
- RH-pusher, tuentatangot, tankolevitin
- Kerrataan/ opetetaan kalustosta löytyvät tuentavälineet
- Miten mitäkin käytetään?
- Mikä on niiden voimanlähde?
Harjoite
Oviaukon tukeminen tuentavälineillä
- Mitataan mittanauhalla tuettavan oviaukon korkeus ja leveys.
- Tuetaan oviaukko.
- Selvitetään tuentavälineet oviaukon molemmille puolelle.
- Oviaukon yläreunaan laitetaan lauta.
- Tuentavälineet selvitetään niin, että lauta pysyy oviaukon yläkulmassa.
- Tuentavälineet kiinnitetään alhaalta joko liinalla kiinni rakenteisiin tai naulataan oviaukon alareunan lautaan kiinni.
Harjoite
Oviaukon tukeminen puutavaralla
- Mitataan mittanauhalla tuettavan oviaukon korkeus ja leveys.
- Sahataan laudat oikean mittaisiksi.
- Aloitetaan tukeminen oviaukon yläreunasta.
- Yksi pelastaja asentaa laudan oven yläreunaan.
- Seuraava pelastaja asentaa laudan oven alareunaan ja toisen laudan oviaukon reunaan.
- Kolmas pelastaja toimii kiinnittäjänä.
- Kolmas pelastaja kiinnittää asennetut laudat toisiinsa.
- Pelastaja kaksi asentaa oviaukon toiselle puolelle pystylaudan.
- Kolmas pelastaja kiinnittää laudan asennettuihin puihin.
- Tämä on perusmalli tukemiseen. Jos tuettavan kohteen ala on suuri, tarvitaan tähän ristikkäistuki. Ristikkäistuki tulee yläkulmasta vastakkaiseen alakulmaan.
Lopetus
Yhteenveto
Oppimiskeskustelu
Lopetus
- kertaa opitut asiat.
- korosta turvallista työskentelyä sekä ryhmän saumatonta yhdessä työskentelyä huomioiden jokaisen tehtävän.
- Kuvaileva kierros
Mistä oli kysymys? Minkälainen tilanne? EI TOIMINNAN ANALYYSIÄ!
Pyydä lyhyet kommentit suorittajilta tai kerro itse. - Analyyttinen vaihe
Osallistuja esittää ensin yhden asian missä onnistuttiin ja yhden kehitettävän asian.
Järjestys: Suorittajat, johtaja viimeisenä > seuraajat > ohjaajat vasta kun on varmistettu, ettei muilla ole enää sanottavaa, pääohjaaja viimeisenä. - Miten hyödynnät työelämässä?
Älä hyväksy abstraktia, vaadi konkreettinen asia!
Yleensä vain suorittajat, ei jäädä keskustelemaan ja analysoimaan! - Lopuksi selkeä oppimiskeskustelun lopetus ilman analyysiä.
- kerro miksi palaute on tärkeä: Kouluttaja tarvitsee palautetta, jotta hän voi seuraavalla kerralla parantaa jotakin tiettyä osa-aluetta koulutuksessaan.
- seuraavassa tämän tyylisessä harjoituksessa evakuoidaan potilas tuennan takaa turvalliselle alueelle.
Lopetus
Yhteenveto
- kertaa opitut asiat.
- korosta turvallista työskentelyä sekä ryhmän saumatonta yhdessä työskentelyä huomioiden jokaisen tehtävän.
Oppimiskeskustelu
- Kuvaileva kierros
Mistä oli kysymys? Minkälainen tilanne? EI TOIMINNAN ANALYYSIÄ!
Pyydä lyhyet kommentit suorittajilta tai kerro itse. - Analyyttinen vaihe
Osallistuja esittää ensin yhden asian missä onnistuttiin ja yhden kehitettävän asian.
Järjestys: Suorittajat, johtaja viimeisenä > seuraajat > ohjaajat vasta kun on varmistettu, ettei muilla ole enää sanottavaa, pääohjaaja viimeisenä. - Miten hyödynnät työelämässä?
Älä hyväksy abstraktia, vaadi konkreettinen asia!
Yleensä vain suorittajat, ei jäädä keskustelemaan ja analysoimaan! - Lopuksi selkeä oppimiskeskustelun lopetus ilman analyysiä.
Lopetus
- kerro miksi palaute on tärkeä: Kouluttaja tarvitsee palautetta, jotta hän voi seuraavalla kerralla parantaa jotakin tiettyä osa-aluetta koulutuksessaan.
- seuraavassa tämän tyylisessä harjoituksessa evakuoidaan potilas tuennan takaa turvalliselle alueelle.